English French German Spain Italian Dutch
Russian Brazil Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Sabtu, 26 Maret 2011

Lucukah Bahasa Malaysia?

Bagi orang Indonesia, beberapa kosa kata Malaysia kedengaran lucu.
Mungkin bagi orang Malaysia, bahasa Indonesia yg lucu.
Yuk kita liat aja beberapa puluh vocabulary/phrase lucu tersebut.

INDONESIA : Kementerian Hukum dan HAM
MALAYSIA : Kementerian Tuduh Menuduh

INDONESIA : Kementerian Agama
MALAYSIA : Kementerian Tak Berdosa

INDONESIA : Angkatan Darat
MALAYSIA : Laskar Hentak-Hentak Bumi

INDONESIA : Angkatan Udara
MALAYSIA : Laskar Angin-Angin

INDONESIA : "Pasukan, bubar jalan !!!"
MALAYSIA : "Pasukan, cerai berai !!!"

INDONESIA : Merayap/tiarap
MALAYSIA : Bersetubuh dengan bumi

INDONESIA : rumah sakit bersalin
MALAYSIA : hospital korban lelaki

INDONESIA : telepon selular
MALAYSIA : talipon bimbit

INDONESIA : Pasukan terjun payung
MALAYSIA : Aska begayut

INDONESIA : belok kiri, belok kanan
MALAYSIA : pusing kiri, pusing kanan

INDONESIA : Departemen Pertanian
MALAYSIA : Departemen Cucuk Tanam

INDONESIA : 6.30 = jam setengah tujuh
MALAYSIA : 6.30 = jam enam setengah

INDONESIA : gratis ngobrol 30 menit
MALAYSIA : percuma berbual 30 minit

INDONESIA : tidak bisa
MALAYSIA : tak boleh

INDONESIA : WC
MALAYSIA : tandas

INDONESIA : Kereta Api
MALAYSIA : Gerabak - Gerabak

INDONESIA : Satpam
MALAYSIA : Penunggu Maling

INDONESIA : Aduk
MALAYSIA : Kacau
INDONESIA : Diaduk hingga merata
MALAYSIA : kacaukan tuk datar

INDONESIA : 7 putaran
MALAYSIA : 7 pusingan

INDONESIA : Imut-imut
MALAYSIA : Comel benar

INDONESIA : pejabat negara
MALAYSIA : kaki tangan negara

INDONESIA :bertengkar
MALAYSIA : bertumbuk

INDONESIA : pemerkosaan
MALAYSIA : perogolan



INDONESIA : Pencopet
MALAYSIA : Penyeluk Saku

INDONESIA : joystick
MALAYSIA : batang senang

INDONESIA : Tidur siang
MALAYSIA : Petang telentang

INDONESIA : Air Hangat
MALAYSIA : Air Suam

INDONESIA : Terasi
MALAYSIA : Belacan

INDONESIA : Pengacara
MALAYSIA : Penguam

INDONESIA : Pembawa acara
MALAYSIA : Pengacara

INDONESIA : Ban
MALAYSIA : Tayar

INDONESIA : remote
MALAYSIA : kawalan jauh

INDONESIA : kulkas
MALAYSIA : peti sejuk

INDONESIA : chatting
MALAYSIA : bilik berbual

INDONESIA : rusak
MALAYSIA : tak sihat

INDONESIA : keliling kota
MALAYSIA : pusing pusing ke bandar

INDONESIA : Tank
MALAYSIA : Kereta kebal

INDONESIA : Kedatangan
MALAYSIA : ketibaan

INDONESIA : bersenang-senang
MALAYSIA : berseronok

INDONESIA : bioskop
MALAYSIA : panggung wayang

INDONESIA : rumah sakit jiwa
MALAYSIA : gubuk gila

INDONESIA : dokter ahli jiwa
MALAYSIA : Dokter gila

INDONESIA : narkoba
MALAYSIA : dadah

INDONESIA : pintu darurat
MALAYSIA : Pintu kecemasan

INDONESIA : hantu Pocong
MALAYSIA : hantu Bungkus

INDONESIA : Sepeda
MALAYSIA : Basikal

INDONESIA : "OK lah, gw mo tidur sebentar"
MALAYSIA : "K larr, aku nak tido sekejap"

INDONESIA : buldozer
MALAYSIA : setrika bumi

INDONESIA : penghapus
MALINGSIA : pemadam

INDONESIA : toilet
MALAYSIA : bilik termenung

INDONESIA : Angkatan Laut
MALAYSIA : Angkatan Basah Kuyup

INDONESIA : Polisi
MALAYSIA : Pak Rela

INDONESIA : "lo jangan kejar dia"
MALAYSIA : "tak boleh kau memburu dia"

INDONESIA : selang air
MALAYSIA : karet

INDONESIA : Jalan-jalan
MALAYSIA : Makan angin

INDONESIA : Helm
MALAYSIA : Topi Keledar

INDONESIA : Sabuk pengaman
MALAYSIA : Tali ikat pinggang keledar

INDONESIA : Sepatu
MALAYSIA : Kasut

INDONESIA : Kementerian kehutanan
MALAYSIA : Kementerian semak belukar

dan, ini peribahasa indonesia menurut malaysia
Buruk rupa cermin di jual

Kuman diseberang pulau nampak...
Gajah di pelupuk mata...nabrak!

Susul dulu pendapatan
Susul kemudian komisinya

Bersakit-sakit melulu, bersenag-senangnya kapan?

Besar Pajak daripada penghasilan...

Ada sama dimakan,
tak ada ....sama-sama lapar...

Ringan sama dijinjing...
Berat sama-sama...ditinggalkan

Harimau mati meninggalkan belang...
Manusia mati.... meninggal dunia

Ada negeri ada rakyatnya.
Ada penguasa ada koruptornya...

Tua-tua keladi...
Semakin tua semakin menarik aja...

Datang tampak muka
Pergi tampak bolong (kuntilanak)

Daripada hidup bercermin bangkai
Lebih baik mati.... belakangan aja...

Gajah dipelupuk mata tak nampak
Kuman diseberang pulau, apalagi

Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
Berat situ yang pikul, ringan biar gua yang jinjing...

Bermain air basah...bermain api hangus...
Bermain-main melulu kapan seriusnya?

Bagai api dalam sekam...
Api Yang pemalu

Jinak-jinak merpati
Enak ga enak tanggung sendiri

Gajah mati meninggalkan tulang.
Harimau mati meninggalkan belang
Manusia Indonesia mati meninggalkan utang

Makan hati, berulam jantung
Gawat! Kolesterol tinggi

Pagar makan tanaman
Tanamannya ga kebagian makan

Dikandang kerbau melenguh
Dikandang Kambing mengembik
Dikandang ayam berkotek....
Emang bisa gitu mengubah diri jadi kerbau, kambing dan ayam
Lalu jadi manusia lagi?

Lain Padang lain belalang, Lain lubuk lain ikannya...,
Lain padang lain Batak, Lain Jawa lain Sunda, lain semualah pokoknya...

Diatas langit masih ada langit...
Diatas langit- langit masih ada atap

Keledai tak akan terantuk batu yang sama dua kali
Beda dengan manusia, berkali-kali kena batu yang sama,
Kagak pernah malu...

Asam di gunung garam dilaut bertemu dalam satu belanga
Asam disupermarket garam disupermarket
Bertemu di supermarket juga...

Ayam putih terbang siang....
Waktu kecil cita-citanya jadi dokter...

Anak dipangku dilepaskan, Beruk di rimba disusukan...
Emak yang lagi bingung karena harga-harga pada naik.
Minyak naik, gula naik, beras naik elpiji ikut-ikutan naik...


۞Peta Harta۞

Related Posts



6 komentar:

dari mana saudara dapat rujukan bahasa malaysia itu...80% adalah salah...

YANG SEBETULNYA....

INDONESIA : Kementerian Hukum dan HAM
MALAYSIA : Kementerian Kehakiman

INDONESIA : Kementerian Agama
MALAYSIA : Tak ada di Malaysia

INDONESIA : Angkatan Darat
MALAYSIA : Tentera Darat

INDONESIA : Angkatan Udara
MALAYSIA : Tentera Udara

INDONESIA : "Pasukan, bubar jalan !!!"
MALAYSIA : Tak ada di Malaysia...Apa tu?

INDONESIA : Merayap/tiarap
MALAYSIA : Meniarap/ merangkak

INDONESIA : rumah sakit bersalin
MALAYSIA : Hospital/Wad Bersalin

INDONESIA : telepon selular
MALAYSIA : Telefon bimbit

INDONESIA : Pasukan terjun payung
MALAYSIA : Pasukan Payung Terjun

INDONESIA : belok kiri, belok kanan
MALAYSIA : sama

INDONESIA : Departemen Pertanian
MALAYSIA : Jabatan Pertanian

INDONESIA : 6.30 = jam setengah tujuh
MALAYSIA : 6.30 = jam enam setengah

INDONESIA : gratis ngobrol 30 menit
MALAYSIA : percuma masa berbual 30 minit

INDONESIA : tidak bisa
MALAYSIA : tidak boleh

INDONESIA : WC
MALAYSIA : tandas

INDONESIA : Kereta Api
MALAYSIA : sama

INDONESIA : Satpam
MALAYSIA : apa tu?

INDONESIA : Aduk
MALAYSIA : Kacau/gaul
INDONESIA : Diaduk hingga merata
MALAYSIA : kacau/gaul hingga rata

INDONESIA : 7 putaran
MALAYSIA : 7 pusingan

INDONESIA : Imut-imut
MALAYSIA : Comel benar

INDONESIA : pejabat negara
MALAYSIA : kakitangan kerajaan

INDONESIA :bertengkar
MALAYSIA : sama

INDONESIA : pemerkosaan
MALAYSIA : perogolan


INDONESIA : Pencopet
MALAYSIA : Penyeluk Saku

INDONESIA : joystick
MALAYSIA : sama

INDONESIA : Tidur siang
MALAYSIA : sama

INDONESIA : Air Hangat
MALAYSIA : Air Suam

INDONESIA : Terasi
MALAYSIA : Belacan

INDONESIA : Pengacara
MALAYSIA : Peguam

INDONESIA : Pembawa acara
MALAYSIA : Pengacara

INDONESIA : Ban
MALAYSIA : Tayar (dr bahasa Inggeris "tyre")

INDONESIA : remote (Ini bahasa Inggeris)
MALAYSIA : alat kawalan jauh

INDONESIA : kulkas
MALAYSIA : peti sejuk

INDONESIA : chatting (Ini bahasa Inggeris!)
MALAYSIA : bilik berbual

INDONESIA : rusak
MALAYSIA : rosak

INDONESIA : keliling kota
MALAYSIA : pusing pusing ke bandar

INDONESIA : Tank (Ini bahasa Inggeris)
MALAYSIA : Kereta kebal

INDONESIA : Kedatangan
MALAYSIA : ketibaan

INDONESIA : bersenang-senang
MALAYSIA : berseronok

INDONESIA : bioskop (Ini bahasa Inggeris!)
MALAYSIA : panggung wayang

INDONESIA : rumah sakit jiwa
MALAYSIA : sama

INDONESIA : dokter ahli jiwa
MALAYSIA : Dokter psikiatri

INDONESIA : narkoba (Ini pinjaman bahasa Inggeris "narkotic")
MALAYSIA : dadah

INDONESIA : pintu darurat
MALAYSIA : Pintu kecemasan

INDONESIA : hantu Pocong
MALAYSIA : hantu Bungkus

INDONESIA : Sepeda
MALAYSIA : Basikal (Ini pinjaman bahasa Inggeris "bcycle")

INDONESIA : "OK lah, gw mo tidur sebentar"
MALAYSIA : "K larr, aku nak tido sekejap"

INDONESIA : buldozer (Ini bahasa Inggeris)
MALAYSIA : sama

INDONESIA : penghapus
MALINGSIA : pemadam

INDONESIA : toilet
MALAYSIA : tandas/jamban

INDONESIA : Angkatan Laut
MALAYSIA : Angkatan Basah Kuyup (ha2 tak pernah org Msia menyebut begitu...sebetulnya Tentera Laut

INDONESIA : Polisi
MALAYSIA : Polis (Pak Rela tu pasukan kawalan keselamatan di desa2, tak pakai senjata api)

INDONESIA : "lo jangan kejar dia"
MALAYSIA : "jangan kejar dia"

INDONESIA : selang air
MALAYSIA : karet (apa ni?)

INDONESIA : Jalan-jalan
MALAYSIA : Jalan-jalan / Makan angin

INDONESIA : Helm (Ini bahasa Inggeris "Helmet")
MALAYSIA : Topi Keledar

INDONESIA : Sabuk pengaman
MALAYSIA : Tali pinggang keledar (seat belt)

INDONESIA : Sepatu
MALAYSIA : Kasut

INDONESIA : Kementerian kehutanan
MALAYSIA : Kementerian Perhutanan

Helm itu memang bahasa di sini, narkoba itu singkatan dari Narkotika, Psikotropika dan Bahan Adiktif berbahaya lainnya. Tank is also used in Indonesian language. Selang air : water hose, satpam : security. We sometimes call a bulldozer as traktor haha.yeah bioskop is a legit Indonesian name for cinema

Banyaknye yg salah, mcm tentera tu, tk prnah dipanggil org ahhahaha. Kutip dr mne ni bhasa malaysia pnye? 65%-85% salah. Tak prnah sebut pn perkataan2 mcm tu, pelik bebenor nye teman dengor ahhahaha tersedak air aku😂😂😂

Semua terima kasih kepada mrs KARINA ROLAND untuk membantu saya dengan pinjaman saya selepas ditangkap oleh orang-orang palsu yang kerang menjadi peminjam pinjaman.
Nama saya Annika amahle mokoena, saya dari Afrika Selatan dan saya tinggal di bandar Johannesburg. Suatu bulan yang lalu saya sedang mencari pinjaman dalam talian dan saya melihat pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza di internet dan saya memohon dari mereka dan semua saya mendapat adalah penipu saya menggunakan lebih daripada 2 syarikat dan saya ditipu semua melalui. Jadi saya berputus asa sehingga saya memutuskan untuk memeriksa lagi jika saya akan mencari bantuan seperti yang saya cari dan saya menetap untuk mencari syarikat pinjaman legit saya jumpa syarikat ini bernama KARINA ROLAND LOAN COMPANY saya melihat banyak testimoni yang dimaklumkan oleh orang dia tetapi kerana saya ditipu secara serentak saya fikir ia adalah penipuan tetapi saya melakukan apa yang saya diminta lakukan dan saya menunggu untuk pinjaman saya dan Puan KARINA ROLAND memberitahu saya dalam masa kurang dari 24 jam anda dengan pinjaman saya dengan selamat saya tidak percaya sebab saya fikir ia juga satu penipuan sehingga hari itu adalah waktu malam di Afrika Selatan dan saya tidur pagi esok ketika saya bangun saya menerima amaran dari akaun bank saya dan segera saya memanggil pengurus bank saya untuk mengesahkan dan pengurus bank memberitahu saya untuk datang ke bank dengan serta-merta dan saya pergi dengan serta-merta ketika saya sampai di sana pengurus bank memeriksa akaun saya dan melihat sejumlah $ 127,000.00 USD yang Dolar Amerika Syarikat dan saya menjelaskan kepada pengurus saya bahawa saya memohon pinjaman dalam talian dan bank saya pengurus terkejut jika ada masih sebuah syarikat pinjaman sebenar dan legit online saya sangat gembira semua terima kasih kepada MRS KARINA ROLAND saya memutuskan untuk menulis di internet kerana saya melihat orang lain melakukannya dan memberi keterangan tentang syarikat ini sebabnya saya menghantar mesej ini secara online kepada sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman walaupun anda telah ditipu sebelum memohon dari syarikat ini dan yakinlah bahawa syarikat ini tidak akan membiarkan anda turun. Salam kepada sesiapa sahaja yang membaca mesej saya dan anda boleh menghubungi syarikat ini melalui pos (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp sahaja +13128721592, Sekali lagi saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang yang membaca kesaksian ini, anda boleh menghubungi saya juga untuk lebih lanjut maklumat ..... annikaamahlemokoena@gmail.com

Nama saya Bu Yanti Ari. Saya pemilik bisnis yang menjual kosmetik. Untuk beberapa waktu, saya telah mencari pemberi pinjaman pinjaman yang andal yang dapat saya pinjam untuk mengembangkan bisnis saya dan juga menciptakan pekerjaan untuk orang lain. Pengalaman pertama saya dengan pemberi pinjaman pinjaman internet sangat buruk dan saya kehilangan jumlah 28 juta karena saya mengajukan pinjaman sebesar 600 juta untuk meningkatkan bisnis saya. Setelah pengalaman saya, saya berjanji pada diri sendiri bahwa saya tidak akan pernah meminjam dari internet karena saya ditipu.

Jadi, suatu hari yang setia saya membaca artikel di blog dan setelah saya selesai membaca, saya pergi untuk memeriksa bagian komentar untuk mengetahui pendapat mereka. Saya melihat komentar dari "Dian Pelangi", perancang busana terkenal dan dia berbagi cerita tentang bagaimana dia meminjam pinjaman besar dari perusahaan tempat Nyonya Ana Michael bekerja.

Kemudian, saya memutuskan untuk menghubungi Dian Pelangi, perancang busana terkenal dan saya menceritakan kisah saya tentang bagaimana saya kehilangan 28 juta karena pemberi pinjaman buruk kepadanya. Saya masih ingat dengan jelas bagaimana dia memberi tahu saya bahwa semua pencarian saya untuk pemberi pinjaman yang andal sudah berakhir. dia mengirimi saya nomor teleponnya dan saya meneleponnya untuk memastikan karena saya tidak ingin kehilangan uang lagi. dia berbicara dengan saya dan berkata saya harus menghubungi detail perusahaan tempat Nyonya Ana Michael bekerja dan saya akan menerima pinjaman saya tanpa penundaan dan saya harus mencoba untuk berbagi kabar baik saya agar orang lain diselamatkan dari pemberi pinjaman yang buruk.

Maka saya menghubungi Ibu Ana Michael melalui email: (ANAMICHAELGUARANTYTRUSTLOANS@GMAIL.COM)
Ini email Dian Pelangi: (DIANPELANGIINDONESIA@GMAIL.COM) yang saya hubungi.
Setelah saya menghubungi perusahaan pinjaman, saya diminta untuk menyerahkan semua yang diperlukan dari saya sebagai peminjam dan setelah beberapa saat, pinjaman tersebut disetujui untuk saya dan saya menerima pinjaman saya tanpa penundaan atau segala bentuk stres.
jadi, saya menambahkan informasi pribadi saya untuk siapa saja yang mencari pemberi pinjaman yang dapat dipercaya untuk menghubungi saya dan saya siap membantu Anda karena saya ingin orang lain diselamatkan dari pemberi pinjaman yang buruk.

Nama: Yanti Ari
Nomor telepon saya: +62821-1644-0184
Nomor Whatsapp: +62821-1644-0184
Kota: Medan
Email saya: ARIY6261@GMAIL.COM

Saya berdoa semoga Allah mengabulkan orang-orang yang membutuhkan pinjaman untuk melihat kisah saya ini sehingga mereka dapat diselamatkan saat saya diselamatkan. Saya selalu siap membantu siapa saja yang membutuhkan jadi jangan ragu untuk menghubungi saya kapan saja karena saya tidak ingin orang-orang saya jatuh ke tangan pencuri !!!

Posting Komentar

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites